- Název
- Komunitní zahrada Skvrňany
- Autor
- Tomáš Kůrka a Michal Sinkule
- Lokalita
- Skvrňany
- Určeno pro:
- Všechny
Podrobnosti
Výstavba a zřízení komunitní zahrady na Skvrňanech. Prostor v bývalé zahradě MŠ, nyní park u služebny Městské policie - Skvrňany. Je zde zájem 3 osob zřídit zapsaný spolek, který by se o zahradu staral.
Kontakty
Potřebujete jakékoli informace? Kontaktujte nás.
Mgr. Denisa Jirásková, koordinátor projektu, jiraskovad@plzen.eu
Rozhodněte sami – pravidla
I. Slovníček základních pojmů:
Aneb co myslíme, když řekneme…
- Rozhodněte sami je participativní rozpočet vyhlášený městským obvodem Plzeň 3 za účelem rozvoje území obvodu a jeho obyvatel.
- Participativní rozpočet je proces, v rámci kterého je obyvatelům městského obvodu Plzeň 3 umožněno rozhodovat o části rozpočtu.
- Obvod je městský obvod Plzeň 3.
- Rada je Rada městského obvodu Plzeň 3
- Úřad je úřad městského obvodu Plzeň 3.
- Hodnotící komise je orgán Rady městského obvodu Plzeň 3.
- Obyvatel obvodu je fyzická osoba, která se zdržuje na území městského obvodu Plzeň 3 a dosáhla věku 18 let.
- Projekt je akce realizovaná na území a majetku města Plzně a obvodu.
- Realizátor je subjekt, který byl pověřen realizací projektu.
- Navrhovatel je obyvatel obvodu, který Návrh projektu podal.
- Výzva je dokument schválený Radou městského obvodu Plzeň 3 obsahující informace k zahajovanému ročníku Rozhodněte sami.
II. Průběh procesu:
Jak to celé funguje?
-
Rozhodněte sami se skládá z několika navazujících
a pravidelně se opakujících fází:
- zahájení ročníku,
- podávání návrhů ze strany obyvatel,
- sběr podpory pro jednotlivé návrhy,
- posuzování proveditelnosti návrhů,
- hlasování,
- realizace projektů obvodem.
- Termíny pro jednotlivé fáze Rozhodněte sami stanovuje rada v souladu s čl. III odst. 2 těchto pravidel.
III. Ročníky
Kdy to začne (a o kolik půjde peněz)?
- Rozhodněte sami probíhá v jednotlivých ročnících.
-
Každý ročník zahajuje rada schválením výzvy, která obsahuje
především:
- objem finančních prostředků vyčleněných z rozpočtu obvodu,
- harmonogram Rozhodněte sami.
IV. Podávání návrhů
Mám nápad, jak se zapojím?
- Návrh se podává na formuláři, který je na webových stránkách http://rozhodnetesami.cz/plzen3 , online vyplnění – elektronické podání, nebo na tištěném formuláři, který je k dispozici v budově úřadu městského obvodu Plzeň 3, a seniorských organizacích obvodu.
- V případě špatně či nedostatečně vyplněného formuláře bude navrhovatel vyzván, aby do pěti pracovních dnů doplnil či opravil žádost. V opačném případě bude návrh vyřazen.
V. Vhodné projekty
Co lze a nelze navrhovat?
-
Podané návrhy projektů musejí vyhovět následujícím požadavkům
a omezením:
- návrh projektu je veřejně prospěšný,
- obvod má kompetenci projekt realizovat,
- projekt musí být na pozemku ve výlučném vlastnictví statutárního města Plzně, který není dotčen majetkovým či jiným právním vztahem dalšího subjektu s výjimkou věcných práv týkajících se vedení inženýrských sítí (realizace na pozemku, jehož je statutární město Plzeň podílovým spoluvlastníkem je vyloučena),
- odhadované náklady na realizaci návrhu nepřesahují částku vyhrazenou obvodem pro příslušný ročník participativního rozpočtu,
- projekt nesmí propagovat produkty, služby, činnosti či stanoviska subjektů komerčního i nekomerčního charakteru, zejména náboženského či politického,
- cílem projektu nesmí být přímé poskytování finančních prostředků (například formou dotací, výher či darů),
- projektem není návrh na změnu legislativy; návrh zavedení, změnu či rušení regulačního omezení; materiál předkládaný orgánům města ke schválení apod.
VI. Ověření proveditelnosti projektu
Půjde to udělat?
- U návrhů, kde se navrhovatel nebude chtít na tvorbě projektu podílet, úřad dle svého uvážení vybere takové, které připustí do dalšího procesu. U takových návrhů si úřad vyhrazuje právo měnit parametry projektu, zejména s ohledem na požadavky proveditelnosti.
- U návrhů, kde se navrhovatel bude chtít na tvorbě projektu podílet, bude úřad s navrhovatelem tvorbu projektu komunikovat. Navrhovatel bude mít možnost účastnit se přípravného procesu příslušného projektu.
- U připuštěných návrhů bude úřadem prověřena jeho
proveditelnost, a to především se zřetelem na:
- formální náležitosti návrhu projektu,
- soulad projektu s požadavky stanovenými v těchto pravidlech pro vhodné projekty,
- skutečnost, zda návrh není v rozporu s plánovanými akcemi obvodu či města,
- soulad se zákony a jinými právními předpisy.
- Proveditelnost projektu je podmíněna souhlasem Správy veřejného statku města Plzně, technických úřadů a jiných zainteresovaných institucí (o souhlas žádá úřad).
- Proveditelné projekty následně budou předány hodnotící komisi, která vybere takové, které budou postoupeny dále do hlasování. Navrhovatelé, kteří se budou chtít projektu účastnit, budou mít možnost svůj návrh hodnotící komisi prezentovat.
- Proveditelné projekty vybrané hodnotící komisí budou projednány veřejně.
VII. Hlasování
Jak vyjádřit podporu nebo nesouhlas?
- Hlasování probíhá elektronicky na webových stránkách Rozhodnetesami.cz.
- Hlasovat může každý obyvatel obvodu zaregistrovaný na Rozhodnetesami.cz.
- Každý obyvatel k dispozici dva hlasy, které může přidělit maximálně dvěma projektům.
- Hlasující nemusí uplatnit všechny své hlasy.
- Platná budou ta hlasování, která budou v souladu s těmito pravidly.
VIII. Výběr projektů k realizaci
Jak vyhodnotíme hlasování?
- Po ukončení hlasování budou sečteny všechny platné hlasy.
- Projekty budou seřazeny dle počtu dosažených hlasů.
- Projekty budou dle dosaženého pořadí zařazovány do seznamu vítězných projektů, a to až do vyčerpání finanční částky na příslušný ročník Rozhodněte sami určené ve výzvě.
- Výsledky hlasování a vítězné projekty budou zveřejněny.
IX. Realizace projektů
Co když projekt vyhraje?
- Realizace vítězných projektů bude financována a realizována obvodem nebo příslušným správcem.
- Pokud skutečné náklady na projekt překročí předpokládanou částku o maximálně 10 % z celkové ceny za daný projekt, budou obvodem dofinancovány. Při vyšším překročení může být projekt považován za nerealizovatelný.
- Na realizaci projektu není právní nárok.
- Průběh realizace bude zveřejňován na webových stránkách Rozhodnetesami.cz.
- Projekty realizované v rámci Rozhodněte sami budou viditelně označeny.
X. Role Úřadu městského obvodu Plzeň 3
Co děláme a co od nás můžete očekávat?
- O průběh projektu Rozhodněte sami se stará úřad, dotazy je možné směřovat na e-mailovou adresu: RozhodnetesamiMO3@plzen.eu
- Pracovníci úřadu se věnují zejména:
- realizaci projektů,
- komunikaci s navrhovateli projektů a širší veřejností,
- spolupráci na tvorbě a realizaci komunikační kampaně Rozhodněte sami,
- navrhování termínů zahájení a ukončení jednotlivých fází Rozhodněte sami,
- prověřování proveditelnosti projektů včetně komunikace se Správou veřejného statku města Plzně, magistrátem města Plzně ad.,
- zveřejňování podaných návrhů na projekty, výsledků hlasování, průběhu realizace projektů.
- Úřad provádí formální kontrolu navržených projektů a spolupracuje s navrhovateli při odstraňování jejich nedostatků. V případě nesoučinnosti navrhovatelů s pracovníky úřadu bude návrh vyřazen z dalšího procesu.
- Úřad si vyhrazuje právo vyřadit projekt z realizace v případě, že bude v průběhu jeho přípravy zjištěno, že není technicky proveditelný nebo by finanční částka za jeho realizaci překročila finanční prostředky vyhrazené pro příslušný ročník participativního rozpočtu.
XI. Informovanost
Kde se dozvědět více?
- Informování veřejnosti probíhá průběžně ve všech fázích procesu.
- Obvod využívá všechny vhodné dostupné komunikační kanály,
zejména pak:
- webové stránky Rozhodnetesami.cz a umo3.plzen.eu,
- sociální sítě,
- tištěná media, letáky, plakáty,
- kontaktní místa a kampaň ve veřejném prostoru.
- Informace o časovém harmonogramu, setkáních, hlasování, projektech a průběhu jejich realizace jsou zveřejňovány na webových stránkách Rozhodnetesami.cz.
Rozhodněte sami – participativní rozpočet MO Plzeň 3
Výzva – 1. ročník
Rada městského obvodu MO Plzeň 3 usnesením 235 ze dne 07. 06. 2023 vyhlašuje výzvu pro podávání návrhů projektů do prvního ročníku Rozhodněte sami – participativního rozpočtu MO Plzeň 3 s následujícími kritérii:
- Finanční částka vyčleněná na realizaci projektů Participativního rozpočtu 1. ročník činí 6 milionů korun. Ty se po částce jeden milion korun rozdělí do šesti místních částí: Bory + střed, Nová Hospoda + Zátiší, Radobyčice + Malá Homolka, Skvrňany, Valcha, Výsluní + Doudlevce
- Pro tematické okruhy na návrhy projektů nejsou stanovena žádná omezení.
- U každého projektu musí být uvedeno jméno, příjmení a potřebné kontaktní údaje navrhovatele, které je Úřad MO Plzeň 3 oprávněn ověřit.
- Veškeré informace jsou průběžně zveřejňovány na webových stránkách Rozhodnetesami.cz.
- Návrhy projektů je možné podávat prostřednictvím elektronického formuláře na webových stránkách Rozhodnetesami.cz/plzen3.
- Předpokládaný harmonogram 1. ročníku Rozhodněte sami:
Sběr návrhů:* 15. 6. 2023 – 15. 9. 2023
Ověření proveditelnosti úřadem:
15. 9. 2023 – 15. 10. 2023
Veřejná představení proveditelných projektů a hlasování o nich: 15. 10. 2023 – 1. 12. 2023
*Rada MO Plzeň 3 si vyhrazuje právo pozastavit (případně ukončit) podávání návrhů v případě, že množství posuzovaných projektů překročí kapacitu úřadu.
Proces participativního rozpočtu a náležitosti návrhů se řídí pravidly participativního rozpočtu MO Plzeň 3 a touto výzvou.
Rozhodněte sami – participativní rozpočet MO Plzeň 4
Často kladené dotazy k participativnímu rozpočtu (PaR)
Kdo může podat návrh?
Nápad do PaR může podat každý, kdo bydlí, studuje, pracuje, podniká, nebo třeba jen rád chodí na výlety v okolí Chlumu. Trvalý pobyt není v našem případě nutností. Jediným omezením je věk nejméně 18 let.
Jak podat návrh?
svůj nápad můžete vložit do elektronického formuláře na těchto stránkách, nebo prostřednictvím tištěného formuláře, který je k dispozici na Úřadu městského obvodu Plzeň 4 nebo v příslušném vydání Doubraveckých listů. Pokud potřebujete poradit s podáním návrhu, obraťte se na koordinátora participativního rozpočtu.
Jsou nějaká omezení pro druh, typ, velikost projektu?
Není jich mnoho, ale přece jen určitá omezení jsou.
Cílem projektu nemůže být komerční nebo osobní podpora navrhovatele. Projekty nesmí sloužit politické, náboženské či jiné myšlenkové propagaci určité osoby či skupiny.
V zásadě existují dva základní typy projektů, tzv. „tvrdé“ jako jsou investice do nových hřišť, laviček, výsadby stromů a úpravy zeleně ad. Tyto projekty mohou být realizovány pouze na pozemcích ve vlastnictví města. Druhým typem jsou tzv. „měkké“ projekty, kterými může být například uspořádání kulturní, sportovní či společenské akce. Nápadům se meze nekladou!
Co znamená, že projekt musí být veřejně prospěšný?
Každý navrhovaný projekt musí být nějakým způsobem přínosný pro širší okruh obyvatel obvodu než jen pro navrhovatele samotného.
Existuje nějaký finanční limit pro navrhované projekty?
Ano existuje, tento limit určí zastupitelstvem obvodu, při jednání o rozpočtu na příslušný rok, ve kterém se participativní rozpočet vyhlašuje. Pro rok 2021 je to 1,5 milionu korun, o jejichž osudu rozhodnou obyvatelé obvodu. Váš návrh by proto neměl být dražší než tato částka. Pokud si nevíte rady s odhadem ceny, obraťte se na koordinátora participativního rozpočtu.
Kde zjistím, jestli je pozemek v majetku města?
Detaily o pozemcích ve vlastnictví města najdete na https://gis.plzen.eu/uzemnisprava (výběrem vrstvy / tematizované parcely / majetek města)
Kdo posuzuje proveditelnost projektů?
Proveditelnost se posuzuje z různých úhlů podle typu projektu. Své k tomu mají co říct pracovníci odboru staveb a investic, životního prostředí a dopravy či financí ad. Zkoumá se např. jestli není projekt příliš drahý, není v místech, kde už existuje nebo se plánuje nějaká jiná investice obvodu či města, nezasahuje do inženýrských sítí, není v rozporu s platnými zákony a vyhláškami ad.
Kdo může hlasovat a jakým způsobem?
Jakmile skončí lhůta pro podávání návrhů a návrhy projdou posouzením proveditelnosti úřadem, nastane čas pro hlasování. Hlasovat může každý obyvatel obvodu maximálně pro 2 návrhy, a to prostřednictvím hlasovacího formuláře na těchto webových stránkách nebo prostřednictvím formuláře, který je k dispozici v budově Úřadu městského obvodu Plzeň 4.
Jak se určuje pořadí vítězných projektů?
Pořadí projektů určuje počet dosažených hlasů. Projekty budou podle dosaženého pořadí zařazovány do seznamu vítězných projektů, a to až do vyčerpání finanční částky na příslušný ročník participativního rozpočtu.
Kdo bude vítězný projekt realizovat?
Vítězné projekty realizuje městský obvod, případně ve spolupráci s městem Plzní. Vše proběhne za podmínek, za nichž město realizuje všechny investiční či neinvestiční akce, zejména bude potřeba dodržet veškeré zákonné postupy a podmínky. Samotný navrhovatel projekt nerealizuje, ale projeví-li zájem, může být po celou dobu do realizace zapojován.
Kdo se bude starat o zrealizované projekty, které vzniknou díky participativnímu rozpočtu?
Pokud výstupem projektu participativního rozpočtu města bude i hmotný majetek, pak jejich správu zajistí městský obvod ve spolupráci s městem Plzní.
2. ročník bude vyhlášen v září 2021.